Works

Stage

「最後の芸者たち」Last Geisha (2022)

 

 

ハイドロブラスト 第3回公演「最後の芸者たち」

作・演出 太田信吾

出演 竹中香子 大崎晃伸 太田信吾 

演奏・音楽 内橋和久

▽東京 2022年9月10(土)、11(日)

▽大阪 2022年9月18日(日)、19日(祝・月) 

 *「路地裏の舞台にようこそ2022」参加作品

▽兵庫 2022年9月24日(土)、25日(日)

 * 豊岡演劇祭2022 フリンジ【Selection】作品

 

芸者文化に着想を得たパフォーマンス作品。磨き上げられた踊りや唄で客人を楽しませる芸者は、職業としては日本各地から消えつつあると同時に、日本の接客や美意識を伝える存在と捉えられています。現役芸者への取材や芸事の稽古などを昨年秋より重ね、文化の継承、エンターテインメント・システムとヒエラルキー、身体的性別と性自認といった事柄を考察しつつ創作してきた本作は、この一見あたりまえの「おもてなし」の演出を、俳優の身体を通し観察するこころみです。

 

 

・・・

<ディレクター・ステートメント>

2022年6月26日。京都の元舞妓さんによる芸妓業界への告発を拝読し震えました。

ちょうどわたしは本作「最後の芸者たち」の創作過程の最中にあり各地で芸者文化の取材を進めていました。

創作のきっかけは、城崎温泉”最後の芸者”の秀美さんとの出逢いでした。

「いつかお姉さんと呼ばれたい」そんな想いで芸者として活動、また後進の指導にも長年携わってこられた秀美さんでしたが、働いていた城崎温泉では四十年以上前に芸者文化の灯火が消えつつありました。足元を見つめると、自分の生まれ育った長野県の戸倉上山田温泉でも同様に芸者文化が潰えようとしていました。

脈々と続いてきた文化が、なぜ…?

その答えが知りたくて始めた取材過程で、いつしかわたしはペンやカメラより自分の身体をキャメラとして記録・思考の媒体として使いたいと考えるようになり、芸者修行を始めました。わたしの身体というキャメラは業界健全化に向け動く方々や芸を愛する方の想いを身近で映す一方で、性差別、長時間労働、フードロス、型にはまった踊り、セクハラパワハラ、広告と観光の癒着行政など違和感を映すことも多々ありました。

だけれどもネガティブなことだけではありません。

限られた椅子しかないお座敷で自身は立ち修行中の私を椅子に座らせて下さったお姉様がいます。 芸者のギャラの中抜き・芸者に金銭知識を持たないよう強いる検番に果敢にも単独交渉を挑んだお姉様もいます。セクハラを強いる客にお座敷を中断したお姉様もいます。 女型芸者としてお座敷に立つ男性のお姉様もいます。 捨てられる着物を自ら回収しアップサイクルされているお姉様もいます。

美は形や型式、金の対価ましてや芸者という職業にあるものではなく、人間の生き様に感じるものだといつしかわたしは考えるようになりました。

私は作品そのものが直接的な告発やイデオロギーとなることに抵抗があります。

舞台芸術やドキュメンタリーに備わる社会を批評性を持って見つめるための鏡としての機能を信じています。

時代の記憶を宿すメディアとしての踊り。

一方で、時に高額な代金、お座敷という閉鎖空間で、権威や見栄を保つためにそれが浪費される踊り。

一筋縄には語れない芸者文化への複雑な想いを、この作品に込めました。

脈々と続いてきた文化が、なぜ…?

その答えを、皆さんと探りつつ、芸者文化の未来を探りたいと思います。

皆さまのご来場を心よりお待ち申し上げます。

太田信吾(ハイドロブラスト主宰)

 

 

スタッフ

芸者指導:秀美 

コラボレーター:竹中香子 

アドバイザー:大崎晃伸

舞台監督:川上大二郎 守山真利恵 

音響:稲荷森健 吉田涼 

照明協力:渡辺佳奈 

宣伝美術:松本彩 

宣伝美術ディレクション:竹中香子 

制作:那木萌美

 

 

関係者 

協力:城崎国際アートセンター(豊岡市)、plan-B 

助成:公益財団法人セゾン文化財団、芸術文化振興基金、公益財団法人全国税理士共栄会文化財団、〔東京公演〕公益財団法人東京都歴史文化財団 アーツカウンシル東京 [ スタートアップ助成 ] 

主催:ハイドロブラスト/豊岡演劇祭実行委員会

 

 

 

The 3rd performance of Hydroblast’s "Last Geisha”


Written and directed by Shingo Ota
Performed by Kyoko Takenaka, Terunobu Osaki, Shingo Ota
Music composed and performed by Kazuhisa Uchihashi

◆Tokyo : September 10 (Sat.) and 11 (Sun.), 2022
◆Osaka : September 18 (Sun.) and 19 (Mon.), 2022
◆Hyogo: September 24 (Sat.) and 25 (Sun.), 2022 


A performance work inspired by geisha culture.

Geishas entertain guests with their polished dance and singing.Unfortunately, they are disappearing from many parts of Japan as a profession, But at the same time, they are seen as conveying Japanese hospitality and aesthetic sensibilities. This work is an attempt to observe this seemingly obvious form of "hospitality" through the actors’ movements. Since last fall, we have been interviewing active geishas and practicing the art.We have been creating this work while challenging issues such as cultural heritage, entertainment system hierarchy, biological gender and gender identity.


・・・

Director Statement;

On June 26, 2022, I was shaken when I read an indictment on the geisha industry by a former“Maiko" (geisha apprentice) in Kyoto. I was in the process of creating this performance, "Last Geisha" and was in the process of researching and immersing myself in the geisha culture in various parts of Japan. The impetus for my creation came from my encounter with the Last Geisha of Kinosaki Hot Springs”, Hidemi, who not only worked as a geisha for many years but also has been involved in teaching younger generations of geisha.

However, the geisha culture at Kinosaki Onsen, where Hidemi worked, has been dying out for more than 40 years. Similarly, the geisha culture was about to be destroyed in Togura-Kamiyamada Onsen in Nagano Prefecture, where I was born and raised.
Why has this once prevalent culture continue to disappear?
In the course of my research, I wanted to know the answer to this question. I eventually came to a conclusion that I would rather use my body than use a pen or camera as a medium for recording and thinking. Hence, I began training as a geisha. By using my body as a camera to closely reflect the thoughts of those who are working, the industry can adapt with the modern times. It also often reflects my discomfort with sexism, long working hours, food waste, conventional dance, sexual harassment, power abuse, and the collusion between the advertising and tourism industries.

But this is not all about the negative aspects.

There is a kind geisha who gave up her chair for me (an apprentice) in a room where there were only a limited number of chairs.

There is also a geisha who wants to manage her finances, boldly challenging the agent who gets a cut from her earnings without her knowledge. 

There is also a geisha who interrupted a performance and made the customer leave due to his unwanted sexual advances toward her fellow geisha. 

There is also a male geisha who works as a female geisha.

There is also a geisha who collects discarded kimonos and upcycles them.

I have come to believe that beauty is not found in the form, the model, the compensation ,or even the profession of geisha, but in the way people live their lives. I am not comfortable with the art work itself becoming a direct indictment or ideology.I believe in the function of performing arts and documentaries as a mirror to look at society critically. 

Dance as a medium that holds the memory of the times.

On the other hand, this dance sometimes comes at a high price, and in the enclosed space of the geisha entertainment, it is squandered in order to maintain authority and appearances. I put into this work my complex feelings toward geisha culture, which cannot be described in a simple way.

Why has this once prevalent culture continue to disappear?

We would like to explore the answer to this question with you and explore the future of geisha culture. 

We sincerely look forward to seeing you all at the theater.

Shingo Ota (Hydroblast)

 

 

Stuff

Geisha instruction: Hidemi

Collaborator: Kyoko Takenaka

Advisor: Terunobu Osaki

Stage Manager: Daijiro Kawakami, Marie Moriyama

Sound: Takeshi Inarimori, Ryo Yoshida

Lighting: Kana Watanabe

Advertising Art: Aya Matsumoto

Advertising Art Direction: Kyoko Takenaka

Production Design: Moemi Nagi



In Cooperation with Kinosaki International Art Center, plan-B

Supported by: The Saison Foundation, Japan Arts Fund, Regional Culture Award Tax Accountant’s Fund, [Tokyo Performance], Arts Council Tokyo (Tokyo Metropolitan Foundation for History and Culture)

Presented by: Hydroblast  [Hyogo Performance] Hydroblast/ Toyooka Theater Festival Executive Committee

 

 

 

 

トップへ戻る